Menumpang ??? (",)... apa yang kalian faham tentang menumpang? apakah menumpang tempat tinggal? atau menumpang teduh ?

Satu hari, kak Husbah mengajukan kepada ana satu soalan.. "umi, tau tak apa ertinya menumpang ?? Ana agak pelik dengan pertanyaannya, kenapa tiba-tiba menyebut ttg menumpang...dalam fikiran ana time tu, siapa yang menumpang? dan apa benda pulak yang ditumpang..
petangnya pulak umi za menanyakan soalan yang sama..


Ana bertuah kerana memiliki sahabat seperjuangan yang sangat baik seperti umi za, k.husbah, k.syima, masturah, farhah, adawiyah, k.dayang, farhana, lily, asma', munirah, lin, ruqayyah dan ramai lagi, kalau nak sebut semua, banyak perenggan la jadinya (",)...

mereka punyai perwatakan yang berbeza yang mana sering menjadi pengubat tatkala diri ini bersedih dan peneman setia saat terasa penat dalam melaksanakan amanah kepimpinan..


Dalam dua tiga hari tu ana mencari jawapan erti menumpang yang dimaksudkan oleh sahabat baik ana itu.. Hati ana sebak bila teringat kata-kata Lily & Asma' semasa kami di musolla setelah selesai berhalaqoh tazkirah asar. Kata mereka berdua " umi, nanti bila kat UmKl jangan tinggalkan kami..kami masih ingin bersama-sama umi di jalan dakwah dan tarbiyah ni.." waktu tu hati kecil ana menangis..makin bertambah sayang ana pada mereka..

Masturah dan umi za pun berkata benda yang sama pada ana...Allah je tahu hati ini macam mane..


Satu hari tu, dalam jam 10.00 pagi, ana bersama umi za sedang menyiapkan assignment nahu.. dalam sibuk menyiapkan assignment tu, kami berborak-borak..dan terkeluarlah cerita tentang persahabatan kami semua..mengimbau kenangan bersama..susah perit di jalan perjuangan ini bersama..dan apa yang membuatkan airmata ana hampir menitis bila umi za berkata :
" Ana tak punyai ape2 kelebihan pun, ana rasa..hadirnya ana tidak mampu memberi kesan..ana hanya menumpang..ana menumpang kelebihan yang ada pada sahabat-sahabat..ana menumpang kasih sayang sahabat2 dalam perjuangan ni."

Ana sebak..tetapi ana cukup mengerti..inilah erti sebenar menumpang yang mereka maksudkan..

Benar mereka mengatakan tentang menumpang... tetapi, bagi ana.. kami semua saling menumpang..menumpang kelebihan antara satu sama lain untuk kami maniskan jalan yang pahit ini..kami saling menumpang rasa kasih dan sayang yang akhirnya membuahkan buah ukhuwwah yang kami sulam dengan benang keikhlasan yang jarumnya adalah Aqidah..

Umi za, Mas, Kak Husbah dan sahabat-sahabat yang amat ana sayangi.. kita semua saling menumpang.. jangan rasa sendirian..kita semua diikat hati dengan satu perjuangan..walau nanti kita mungkin akan berpisah. ingat! kita semua saling menumpang..kita semua saling melengkapi..demi memartabatkan Islam..kalian semua amat istimewa di hati ana..

Andai kata ditakdirkan kita semua berpisah..ana redho..biarlah kita berpisah mencari pusat menyebarkan dakwah dan menyuburkan tarbiyah kerana ana yakin bahawa hati, fikrah dan amal kita telah lama menyatu.

Ana tak harapkan pertemuan abadi kita bersama di dunia..tetapi yang menjadi harapan di sudut hati ini moga kita semua dapat bertemu di pertemuan abadi di SYURGA.. kita berhalaqoh usrah disana.. yang mana Naqibnya Rasulullah dan naqibatnya Siti Khadijah, Siti Aisyah..


Biar kita saling menumpang kasih dan sayang hingga ke syurga...

Sahabat-sahabatku...aku mengasihi kalian kerana ALLAH..

Luahan rasa..

:: jundatullah ::
3.48 pagi

26/02/09
khamis

0 comments:

WELCOME TO THIS SITE!