Kata orang apa yang kita tulis, itulah yang terlintas dihati..apa yang kita tulis itulah yang kita fikirkan. Menulis tidak sama dengan bercakap, kerana bercakap keluarnya suara dan kata-kata. Tetapi, menulis adalah kalam bisu yang tidak mempunyai suara, yang terlakar melalui mata pena dengan digerakkan tangan manusia. Menulis juga mampu membuktikan kita ni jenis manusia yang macam mana?? (“,)..dan dengan menulis juga kita mampu mengetahui idealis seseorang..

Ana kagum dengan mereka-mereka yang rajin menulis ni..maklumlah menulis memerlukan kekreatifan dalam pemikiran. William Shakespeare pun tersohor melalui penulisan sajaknya..tapi, itu orang puteh (“,) ..Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat pun menulis…hingga beberapa buah buku diterbitkan..walaupun sibuk dengan taklifannya sebagai MB Kelantan..Saudara Lutfi Osman pun pernah masuk ISA disebabkan penulisannya yang berbisa.

Sahabat-sahabat pimpinan kampus ana pun ada yang suka menulis seper ti Ukhti Masturah dan Ukhti Zalekho. Mas memang selalu update dia punya blog, tapi ana..emm..kesibukan yang menghimpit membuatkan tak cukup masa untuk menulis dan update blog sendiri. Ana teringat tentang task daripada Ydp kami. Setiap seorang perlu menyiapkan satu artikel, dan artikel tu nanti akan dikumpulkan untuk diletakkan di masjid-masjid..dan untuk diedarkan melalui aktiviti Gegar Dakwah nanti. Mulalah kalut sahabat-sahabat yang tak minat menulis tu. Ukhti Khadijah dengan bangga memberitahu ana tajuk artikelnya adalah “KLCC bergoyang”..dan Ukhti Zalekho pulak “Rose VS Raflesia”..dan macam-macam lagi la tajuk yang menarik dan geli hati ana mendengarnya..rasa tak sabar pun ada nak baca diaorang punya penulisan (“,)..

Menulis adalah satu medan dakwah..menulis adalah salah satu medium saluran pemikiran Islam. Jadi, latihlah diri kita supaya minat dan pandai menulis. Kita boleh menegakkan kemakrufan dan mencegah kemungkaran bukan hanya dengan berceramah, berpidato dan berdebat…tapi, dengan menulis pun boleh. Biarlah kalam bisu kita itu bisa menyedarkan ummat manusia..biarlah tinta kita mampu menjadi tinta mujahid yang bisa mengetuk pintu kelalaian insan.
Sama-samalah kita menulis ye (“,)

jundatullah

0 comments:

WELCOME TO THIS SITE!