Siapa kita??.... Perdana Menteri ? Wakil Rakyat? Naib Canselor?? Pengetua Kolej? Pemandu teksi?? Tydp MPP?? Mak Cik kantin?? …dan siapa-siapa jelah makhluk yang bernyawa dan berakal..sedarlah kita Cuma HambaNYA..

Ana dipesan oleh seorang insan yang ana gelarkan dia Murobbi kerana pernah mentarbiyah diri ini..pesannya “orang yang hebat..dia tak rasa pun dia tu hebat walaupun dia ditaklifkan memegang amanah kepimpinan tertinggi, walaupun manusia memandangnya tinggi. Orang yang hebat ni sebenarnya jiwa dia penuh sifat hamba..jiwanya tunduk..dan jiwanya tiada rasa bangga kerana dia sedar dia cuma HAMBA..dan insan yang berpesan ni bagi ana memang seorang yang hebat.

Hamba yang dimaksudkan bukanlah hamba abdi, bukan jua hamba harta dan dunia..tetapi Hamba kepada pencipta. Orang yang berjiwa hamba akan selalu sedar dan sentiasa memagari dirinya. Sedari hakikatnya hanya sebagai hamba, dia takkan menjadi hamba yang hidupnya sia-sia..dan dia ingin menjadi hamba yang terbaik..hamba yang dapat meraih pandangan ALLAH.
Hakikat hamba ni, dia perlu merasai kesusahan dan kepayahan…iaitu kesusahan dan keperitan dalam bermujahadah menggapai CINTA dan REDHO-NYA..insan yang berjiwa hamba akan merasa gusar dan gelisah andai dirinya jauh dari pencipta..dia akan gelisah andai rasa diri terleka..mudah merasa berdosa dan mudah menginsafi..


Jiwa hamba akan membentuk diri menjadi manusia yang redho dan sentiasa bersyukur..dia juga sentiasa ingin mempersembahkan yang terbaik untuk segala apa yang dilakukan..
Saidina Umar Al-Khattab pernah berkata:-
“Aku tidak sedikitpun berbangga aku dilantik sebagai Khalifah…tetapi aku amat berbangga menjadi Hamba ALLAH”

Ingin ana nukilkan pesanan khususnya buat diri yang dhoif ini dan sahabat –sahabat pimpinan…jangan kita pernah merasa bangga dengan kehebatan diri kita..jangan memandang rendah pada orang lain…lunakkan jiwa kita dengan JIWA HAMBA dan JIWA PEJUANG..kita diamanahkan oleh ALLAH amanah yang berat, yang akan dipersoalkan diakhirat kelak..kita tak layak untuk merasakan diri kita paling baik dan hebat kerana kita cuma HAMBA-NYA..lantaran kita sedar kita Cuma hamba-NYA, kita akan cuba lakukan dan laksanakan amanah ALLAH ini sebaik-baiknya..mudah-mudahan..percakapan kita adalah percakapan yang baik, pemikiran kita adalah pemikiran yang terbaik, perancangan kita adalah perancangan yang terbaik..dan mudah-mudahan kita jadi HAMBA yang HEBAT depan PENCIPTAnya..dan ana yakin sahabat-sahabat seperjuangan ana adalah insan-insan yang berjiwa hamba dan berjiwa pejuang..

Buat adik-adik yang ditarbiyah..didiklah jiwa kalian dengan jiwa hamba yang cintakan perjuangan..kalian harapan ana untuk meneruskan dakwah dan tarbiyah di kampus Nilam Puri..

Ya ALLAH penuhi piala hati ini dengan cahaya keimanan dan sifat kehambaan..sematkan di dada ini ruh sang pejuang yang kan tetap berdiri menegakkan ISLAM walau di tohmah caci dan hina.
Ya ALLAH..moga cakapku adalah zikir(peringatan) dan moga diamku adalah berfikir..

:: jundatullah ::

0 comments:

WELCOME TO THIS SITE!