Dulu, berlari-lari kemudian terjatuh. Seorang wanita itu lantas mendapatkan saya memeriksa jika ada luka. Dengan senyuman dia bilang “jatuh sesekali  takpe,tapi kena terus bangkit..”  
Dia, seorang wanita itu. Ibu yang hadirnya sebab hadir saya ke dunia ini. Usia yang sudah menganjak ke dewasa awal ini membuatkan setiap saat  di setiap hari saya amat merindui dia. Ingin sekali berlari pulang ke kampong untuk memandang dan menatap wajahnya.
Ah, hati saya berbunga-bunga, minda saya mula berkhayalan. Indahnya jika setiap masa dan ketika boleh memandang wajahnya.  Mendengar buah nasihat daripadanya supaya saya terus mendaki tangga kejayaan.  Saya benar tidak keruan dek kerana setiap hari dilanda rindu yang membunga mekar, jauh di sudut hati saya berbisik, mungkin doa sang ibu di setiap hela nafasnya membuatkan ruh kerinduan dihatii saya amat mekar padanya.
Saya tidak berapa senang dengan beberapa petikan yang saya lihat dan dengar beberapa hari ini. Hari ibu haram. Saya tidak setuju.  Saya melihat dari perspektif dan kacamata dakwah, jangan kita terlalu keras, terlalu tega dengan sikap kita yang suka menegah. Pada saya, biarkan jika dengan begitu anak muda ini mengaplikasikan konsep ‘birrul walidain’. Mungkin dengan sehari yang mereka ingat itu menjadi peristiwa yang mampu menjadikan mereka mengingat setiap hari.
Biarkan dan katakana iya pada mereka yang menyambut Hari Ibu. Kita yang perlu sentiasa meletakkan martabat dan nilai seorang ibu itu tinggi di dalam ajaran Islam. Terus-terusanlah mengingat dan mendoakan kesejahteraan buat dia yang teristimewa.
Pada teman-teman yang sudah kehilangan ibu, walaupun pada pandangan luaran anda kehilangan mereka, namun kasih dan sayang mereka tidak pernah hilang, malah semakin mekar jika dibajai dengan doa.
Ibu, mata ini ingin selalu memandangmu..

0 comments:

WELCOME TO THIS SITE!