Kebangkitan rakyat di Syria mendapat liputan meluas di seluruh dunia. Apatah lagi suara pekikan dan jeritan derita rakyat Syria kini sudah meledak. Laungan untuk menjatuhkan pemerintahan rejim Basyar al-Assad kuat bergema. Namun sekuat itu jugalah pihak kerajaan Syria menekan dan membantai rakyat mereka.
Revolusi yang berlaku sejak 8 bulan yang lalu nyatanya memperlihatkan kekejaman dan penindasan tidak henti terhadap rakyat demi mempertahankan pemerintahan zalim dan diktator. Proses revolusi Syria berlaku dengan rentetan 3 perkara utama iaitu penindasan terhadap rakyat yang tidak pernah berhenti selama 4o tahun, keduanya kebangkitan rakyat di negara-negara arab sekitarnya dan  sejumlah 28 orang kanak-kanak remaja Syria yang menconteng dinding “Rakyat mahu jatuhkan kerajaan” telah ditangkap, diseksa, dicabut kuku tangan dan kaki hingga salah seorang daripada mereka meninggal. Malah suatu kelebihan bila hamper 95% ulama Syria bersama dalam kebangkitan rakyat.
Banyak lagi berita penderitaan rakyat yang dipaparkan di media dan akhbar. Umat Islam menghadapi senjata berat, rumah mereka dirobohkan, dan wanita-wanita muslim disorokkan entah ke mana. Mereka juga diperkosa dengan rakus di hadapan suami-suami mereka. Penderitaan ini mendapat perhatian seluruh dunia Islam bahawa isu ini adalah isu sensitiviti ummat Islam sejagat memandangkan komposisi rakyat Syria adalah 84% merupakan muslim ahli sunnah wal jamaah.
Kerajaan Basyar al-Assad terdesak mempertahankan kedudukannya sehingga memaksa memaksa kakitangan kerajaan untuk keluar berdemonstrasi menyokong kerajaan untuk mengaburkan fakta dan menipu dunia dengan memberitahu dunia bahawa rakyat masih menyokongnya. Mereka diugut  dihilangkan pekerjaan mereka jika mereka tidak mahu menyokongnya.
Mahasiswa/wi islam gerakkan kesedaran
Menjadi tanggungjawab mahasiswa dan mahasiswi yang menyandang gelaran aktivis dan pelopor gerakan mahasiswa Islam untuk menjadi penggerak utama menyampaikan kesedaran kebangkitan rakyat di Syria ini sampai kepada rakyat Malaysia. Jika mereka yang diseksa mampu bangkit dengan penuh berani, apatah lagi Malaysia yang tidaklah seteruk rakyat Syria. Berdiam diri dan menutup mata telinga bukanlah sikap mahasiswa Islam. Kesedaran menolak kezaliman itu perlu digerakkan dari akar umbi dengan membawa contoh revolusi rakyat yang berlaku di timur tengah sebagai lonjakan perubahan lanskap pemerintahan di Malaysia.
Tidak guna kita hanya berputih mata melihat derita mereka tanpa kita mengambil spirit kebangkitan untuk digerakkan di Malaysia. Justeru itu, kami di peringkat Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya memandang revolusi Syria dan Negara arab sekitar bukan suatu perkara biasa, malah menjadi cerminan bagaimana rakus dan zalimnya kerajaan bertindak bila kekuasaan mereka diganggu gugat. Tegasnya, kami menolak sebarang bentuk kezaliman yang diperlakukan kepada rakyat.
PMIUM juga menyeru anak muda Malaysia yang berada di Syria tidak ketinggalan dalam revolusi, turut bersuara dan mendesak kerajaan Syria supaya menghentikan kezaliman terhadap rakyat di sana. PMIUM juga menyatakan kepada kerajaan dan pemerintah Malaysia agar tidak diam membisu dalam isu kekejaman rakyat Syria ini, pemimpin Malaysia perlu lebih lantang membantah kekejaman terhadap ummat Islam di sana.
Pola kebangkitan rakyat seolah-olah seperti satu sifir cerminan di mana-mana negara. Di Mesir, rundingan secara aman tidak berjaya memuaskan semua pihak, begitu juga di Libya, Syria, akhirnya kerajaan mereka mengambil pendekatan diktator kepada rakyat mereka. Kerajaan mereka sudah kehabisan idea untuk memenuhi permintaan rakyat. Itulah sebenarnya hasil daripada pemerintahan materialistik. Bagaimana dengan Malaysia? Mungkinkah berlaku sebegitu? Kesimpulannya, rakyat Malaysia perlu bersedia dan anak muda perlu bangkit dengan semangat perubahan.
Bersama menerajui perubahan
Rohayu Binti Rusli
Naib Presiden,
Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM)
2011/2012

1 comments:

insidewinme berkata...

Falsafah (prinsip) kebangkitan yang hakiki adalah sebuah mabda' (ideologi) yang mengga­bungkan fikroh dan thoriqoh secara terpadu. Idiologi tersebut adalah Islam. Sebab, Islam adalah sebuah aqidah yang memancarkan sebuah sistem untuk mengatur seluruh urusan negara dan umat, dan mampu memecahkan seluruh masalah kehidupan.

WELCOME TO THIS SITE!