Hilang kata
Lama benar saya tidak menulis, menulis mahupun dengan perasaan atau fikiran. Terlalu lama sehinggakan saya merasa kehilangan kata-kata malah tulisan saya amat tumpul sekali. Bertungkus lumus menyiapkan tesis dalam kepadatan jadual sebagai mahasiswi memang amat memenatkan. Itupun saya memaksa diri menulis untuk memastikan target cemerlang itu dapat saya capai.
Banyak yang ingin saya bicara dan kongsikan, tapi semuanya hilang. Kata-kata saya banyak hilang dalam hati. Hilang dalam fikiran. Yang akhirnya membuatkan mata pena saya tumpul dan terpaksa diasah kembali.
Pernahkah kalian rasa sunyi dalam keramaian? Saat ini begitulah keadaan saya yang kehilangan kata-kata untuk ditulis,dilakar,mahupun dizahirkan. Ianya lebih banyak menari-nari di dalam hati. Sepertimana saya sendiri yang lebih suka mendengar muzik instrumental yang bunyinya tanpa kata-kata.
Kata-kata saya hilang untuk dilafazkan, melainkan ianya bersuara di dalam hati bersama pada Tuhan, sang kekasih Agung. Apakah nilaian saya sebagai seorang hamba kepada-NYA dalam kehidupan yang panjang ini? Apakah saya telah menjadi hamba-NYA yang terbaik? Apakah saya ini akan mati dalam keadaan husnul khatimah.?  
Dalam keadaan hilang kata-kata, saya cuma mampu berkongsi ini :-
“Hai jiwa yang tenang( nafsu mutmainnah) kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diredhoiNya, maka masuklah ke dalam golongan hamba-hambaku dan masuklah ke dalam Surgaku).” Al-fajr.
Hamba yang faqir
Jundatullah.

0 comments:

WELCOME TO THIS SITE!