Salam kasih sayang buat teman-teman..

Pasti sekarang semua tengah sibuk berjuang menghadapi final exam kan..aku doakan kalian dipermudahkan urusan.

Sudah lama blog ini dibiarkan kesepian tanpa dimuatkan entri baru untuk perkongsian bersama.. Apatah lagi sekarang focus tertumpu pada final exam..dan masuk hari ini..sudah 3 paper aku lalui..esoknya pula paper pengantar dakwah..(",)

Allahu Akbar..terima kasih banyak2 ya Allah..banyak titipan hidayah dan zuqq ilmu yang aku rasai semingu dua minggu ini sehinggakan acapkali membuatkan aku hampir menitiskan airmata..dan amat rugi jika tidak aku kongsikan bersama teman2. Bukannya sebelum ini aku tidak merasakan nikmatnya ilmu, tetapi semenjak dua menjak ni..rasa nikmatnya begitu mendalam.

Subhanallah..apatah lagi bila aku mengulangkaji madah pengantar dakwah dan pemikiran islam ini.. membelek dalil-dalil quran, hadis, kata2 ulama’ membuatkan hati ini menjerit..terasa suatu ketenangan yang tidak dapat aku gambarkan dengan kata-kata.. seumpama, Allah memberiku peringatan demi peringatan yang membuatkan aku merasakan Allah amat hampir denganku..Allahu Akbar. Membuatkan aku makin banyak merenung kembali hakikat hidupku yang mengaku sebagai daie muda..hakikat tenangnya menjadi insan yang cintakan ilmu..dan juga hasrat serta impianku menjadi srikandi yang faqih. Apatah lagi malam tadi, kerinduanku pada Darul Quran amat mencengkam..seakan zuqq para huffaz di sana memanggil ruh ku untuk merealisasikan dan memperkasakan cita-citaku menjadi Hamlatul Quran....


Sahabat-sahabat, hakikat keberkatan ilmu ialah yang membawa kita makin mencintai Tuhan..makin merasakan Dia peneman kita setiap masa dan ketika. Dan aku melihat, fatrah imtihan ini bukan saja mampu menjadikan kita insan yang setia bersama kitab-kitab, tetapi satu fatrah penyucian jiwa yang menilai dan menghargai tingginya nilaian menjadi sang pencinta ilmu..dan aku yakin, andai rasa inilah yang dipasakkan pada semua penuntut ilmu di Universiti Malaya ini, pasti Malaysia takkan kontang dengan generasi muda yang cintakan ilmu, mengamalkan ilmu, menyampaikan ilmu dan menjadikan ilmu wadah mendekati tuhan..takkan tandus Malaysia ini dengan ulama’-ulama’ nanti.

Terimbas pula kembali perancangan aku bersama sahabat2 kesayanganku (Long, Lang & Teh) sewaktu kami makan tengahari seusai exam Titas di ghurfah mujahidah tentang cita-cita kami tentang ilmu..sehinggakan hampir kami bertekad ingin ke Morocco la..ke Syiria la..dan macam-macam lagi. Perbincangan kami membuatkan kami saling bermuhasabah ke mana kaki kami akan bertapak untuk mendalami ilmu di samping menjadikan diri kami OBOR PERUBAHAN UMMAT yang mampu menyinari masyarakat dengan keberadaan kami..InsyaAllah teman-temanku..(“,)

Petang tadi, bila aku mengulangkaji tentang tokoh-tokoh dakwah, subhanallah..rasa kagumnya aku pada sang daie Said Badiuzzaman Said an-nursi, seorang tokoh dakwah, seorang mujaddid, seorang ulama’ yang muncul menjadi obor penerang di kala masyarakat Turki diselubung kegelapan dan taghut Si Kamal Atartuk .. Apatah lagi dalam minggu ini kerapkali aku mendengar tentang hebatnya karya Sang Tokoh ini iaitu Rasail-Nur. Insya ALLAH, pada entri akan datang, insyaALLAH akan aku kongsikan bersama tentang siapa Badi’uzzaman Said Nursi , pemikirannya,semangatnya dan sumbangannya yang aku pelajari dalam madah pengantar dakwah ini.

Pembinaan iman mestilah dengan ilmu. Tanpa ilmu, dapatkah iman terhasil? Tanpa iman pula, apalah gunanya ilmu? Kerana dengan ilmu, ia membolehkan kita melihat bukti dan tanda kekuasan-Nya dari pelbagai sudut, lalu mampu membuahkan iman yang baik dengan izin rahmat dan hidayah petunjuk-Nya. Dengan ilmu juga berupaya membuahkan kefahaman, lantas mampu membawa diri kita beramal dengan sahih.

Yang pastinya sahabat-sahabat, galilah ilmu supaya kita mampu berdiri gah membela syariat dan mengakkan yang hak..tiada ke mananya kita bercakap kosong , menjadi insan yang hamasah tanpa kita buktikan kitalah daie berilmu yang mampu menambahkan ketaqwaan kita padanya, dan sesungguhnya darjat orang bertaqwa mendapat jaminan 5 bintang disisi Allah..

Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu.” (al-Hujuraat, 49: 13)

"Allah meningkatkan darjat orang yang beriman di antara kamu dan juga orang yang dikurniakan pengetahuan dengan kelebihan beberapa darjat." – (Surah al-Mujadalah, ayat 11)

“Katakanlah adakah sama orang berilmu dengan orang yang tidak berilmu? Sesungguhnya mereka yang mendapat peringatan dan petunjuk hanyalah di kalangan hambanya yang berilmu dan bijaksana.” (Surah al-Zumar), ayat 9

Sahabat-sahabatku.. aku merasa rugi andai masa mudaku tidak ku penuhi dadaku dengan ilmu, dan aku tidak ingin kalian juga rugi..ayuh! kita bersama manfaatkan masa dan berusaha menjadi insan yang memperolehi cintaNYA.

Aku bawakan juga Sabda Junjungan S.A.W yang bermaksud: “Siapa merintis jalan mencari ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan ke syurga.” (Hadis riwayat Muslim)

****Persoalan :- Apakah kita daie yang benar berilmu dan mencintai ilmu? Apakah kita betul-betul menjadi sang daie yang sudah Berjaya meniggalkan kesan pada sebuah suasana??

****Alangkah indah jika kita rajin belajar dan mencemburui orang bukan Islam di atas kejayaan mereka di dalam pelbagai bidang ilmu kerana kejayaan mereka dalam memartabatkan ilmu.

:: Jundatullah::


0 comments:

WELCOME TO THIS SITE!