Bersama kita mendokong gagasan Helwani Gamis tentang SIGMA (Srikandi Gerakan Muslimat Muda) Power, Power,Power!!! Takbir..ALLAHU AKBAR!!

Akhir bulan Jun nanti, saya akan meneruskan pengajian di UmKL..dan pastinya cabaran perjuangan di sana berbeza dengan cabaran di bumi Nilam..saya perlu bina kekuatan supaya tidak kalah pada persekitaran..kerana di sana medan realiti perjuangan mahasiswa.

Saya ada berbincang dengan beberapa orang teman seperjuangan tentang gerakan muslimat melihatkan kepada kondisi keperluan semasa, perlunya muslimat ke depan mendepani cabaran dan menyuarakan buah fikiran dengan lebih matang serta mampu melontarkan hujah-hujah dalam menghadapi gerakan Feminisme Radikal yang menconteng fitnah kepada Muslimah Islam..

Ya, muslimat perlu berani dan perlu move!! Dari mana nak mula?? Dari dalam diri kita dulu..bina kubu diri kuat-kuat, hasilkan momentum perjuangan...kemudian sama-sama kita sebarkan pada anak-anak panah serikandi yang lain..moga bisa menjadi anak panah srikandi yang hebat!
Tapi, awas! Jangan hanya pandai mengatur bicara dan bermain bait kata.. buktikan dengan pelaksanaan!

Langkah pertama :-
Kenal pasti masalah muslimat gerakan dan analisis ape masalah utama muslimat.

-Macam biasa : malu, segan, kurang yakin, terlalu memikirkan halangan dan masalah, emosi dan sebagainya..

Langkah kedua:-
Cara atasi masalah, pembangunan insan merangkumi SQ(Spritual Quation), IQ(intellectual Quation), EQ( emotional Quation). .dan perubahan sikap.
-Pastikan masalah diberi penawar yang sesuai.
-Pembangunan spiritual (rohani) amat2 perlu dititikberatkan..dari jiwa yang kuat akan menghasilkan srikandi-srikandi yang hebat..

Firman ALLAH S.W,T, mafhumnya:-
“ Katakanlah: “ Sesungguhnya aku diperintahkan agar menyembah ALLAH dengan penuh ketaatan kepada-NYA dalam menjalankan agama. Dan aku diperintahkan agar menjadi orang yang pertama-pertama berserah diri..(Az-Zumar :11)

-Selain itu..Kita sedia maklum, muslimat seringkali dikaitkan dengan masalah kurang berjaya mengawal emosi, jadi aspek pembangunan pengurusan emosi perlu ditekankan supaya ianya tidak menjadi batu penghalang untuk muslimat lebih maju ke hadapan. Ramai muslimat yang mudah kecundang disebabkan gagal menguruskan emosi dengan cara yang terbaik. Jadi, selaku anak panah srikandi gerakan..cuba fikir cara yang terbaik untuk kita mengurus emosi. Dan, jangan biarkan muslimin mudah menunding jari mengatakan muslimat ni emosi. Buktikan kita srikandi yang matang!

-Kenapa muslimat selalu tolak-menolak bila disuruh bercakap kat depan??(“,)… bila diselidiki, pertamanya, perasaan malu yang terlampau membaluti jasad..he2..dan yang menjadi sebab paling penting adalah kurangnya ILMU, jadi tak tahu nak cakap ape..dan satu lagi yang menjadi penyakit adalah krisis keyakinan.. krisis inilah yang menjadi penyakit warisan muslimat..
Jadi, Intelectual Quation perlu dibangunkan.. muslimat perlu topup ilmu, banyakkan membaca dan mengkaji.. ini juga amaran penting bagi diri saya! Kita kena kuasai ilmu, jadi manusia yang gilakan ilmu..kuasai dan juarai isu-isu semasa..jangan kita jadi katak didalam gelas kaca, nampak apa yang berlaku, tetapi tak pandai dan tak reti nak respon ape..he3.

Wahai diriku yang sangat dhoif dan sahabat-sahabat muslimat..timbalah ilmu banyak-banyak!!
-Lakukan anjakan paradigm pada sikap kita yang negative menjadi positif.. ubah dari malas kepada rajin, pengecut kepada berani dan lain-lain..
-Penampilan (imej) :- yang ni merupakan salah satu aspek yang perlu dibangunkan..imej amat penting bagi seorang muslimat, apatah lagi bagi kita anak panah srikandi gerakan. Setiap mata yang tertumpu pada kita bukan setakat memandang, tetapi membuat penilaian. So, jaga imej.

Langkah ketiga :-
Aturkan muslimat di posisi yang boleh mereka bergerak dan boleh menguntungkan diri mereka dan memberi manfaat pada apa yang mereka dokong. Jangan memaksa diri anda andaikata anda memang tak boleh. Tapi, takkan selamanya kita ingin membiarkan diri kita di takuk lama dan tidak ingin mencabar diri melakukan luar dari kebiasaan diri kita kan?? (“,)


Tapi, berhati-hati..jangan tamak..buat sekadar mampu…
- Yang boleh bercakap tu, teruskan improve lagi mahir bercakap supaya boleh memikat telinga yang mendengar setiap ungkapan dakwah anda.

-Yang puitis dan bijak berkarya..jadikan penulisan sebagai medium terbaik buat kalian menyebarluaskan fahaman.. pastikan hujung pena anda sampai kehujung hati mad’u.

-Dan banyak lagilah lapangan yang perlu muslimat penuhi..dan ingatlah, yang tak boleh berkata-kata..tak semestinya anda bisu, malahan anda mungkin jauh lebih hebat merancang, merencana dan melaksana daripada mereka yang pandai berkata-kata.

Ape-ape pun, nak jadi hebat, bukan dalam masa sehari..tapi memerlukan jangka masa yang terisi dengan perancangan dan pembinaan yan teliti. Mulakanlah dengan diri kita, setiap saat bagi pejuang ISLAM..sangat2 berharga!

Namun ingatlah, saya ingin pagarkan diri saya sendiri serta anak-anak panah srikandi gerakan yang lain.. kita nak jadi hebat adalah untuk Islam.. bukan kerana kepentingan individu.. dan hebatnya kita bertitik tolak daripada hebatnya hubungan dan penggantungan kita pada ALLAH.. tiada yang Maha Hebat melainkan DIA..tiada Yang Maha Berkuasa Menentukan melainkan DIA..

Rancang dan laksanakanlah… moga akan terhasil ANAK PANAH SRIKANDI GERAKAN ISLAM yang POWER,POWER,POWER!!!

Teringat saya akan kata-kata nasihat berunsur cabaran dari seorang ustaz, katanya “kita perlu menghasilkan muslimat yang boleh berhujah dan berdebat dengan sister in Islam siapa la agaknya??” Wahai diriku, mampukah dikau??? Jawapannya, mampu jika engkau mahu!!

Termenung jugak saya dibuatnya memikirkan kata-kata itu..

Ape yang saya tulis ni adalah amaran buat diri saya, sudah semestinya saya yang perlu menghasilkan momentum SIGMA dari dalam diri saya dahulul !! Doakan saya ye..

:: Srikandi muda : jundatullah

0 comments:

WELCOME TO THIS SITE!