1/julai/2oo7..hari pertama aku melangkah ke Akademi Pengajian Islam Nilam Puri..bumi bertuah yang banyak mengajar diri ini erti kehidupan. Bermula minggu haluan siswa..semester satu hinggalah semester empat..dan kini, aku telah melangkah keluar untuk meneruskan kembaraku ke Rimba Ilmu di UMKL..


Lembah Tarbawi :-
Masuk saje ke ApiumNP ni, perkataan yang sinonim dengannya ialah Bumi Tarbiyah dan juga ‘biah solehah’. Awal-awal dulu, aku pun pelik dengan senior2..kenapa mereka selalu cakap yang Nilam Puri ni bumi tarbiyah..tetapi, lama-kelamaan..setelah melalui proses pentarbiyahan.., barulah aku mengerti dan merasai bahawa benarlah Nilam Puri ini Bumi Tarbiyah…daripada dulunya menjadi mutarobbi dan kini, aku pula yang menjadi orang yang mentarbiyah dan menjadi orang yang memastikan kelancaran agenda dakwah dan tarbiyah di kampus Nilam serta merasai perit jerih yang pernah senior-seniorku lalui.

Bumi Nilam ini nilaiannya tinggi bagiku..yang mana banyak mentarbiyah diri aku menjadi insan berjiwa hamba dan insan yang mengenal apa erti perjuangan dan bernilainya sebuah kehidupan yang didasari ketaqwaan pada ALLAH.. yang mengajar aku hidup semata-mata untuk ALLAH dan ISLAM..


Pendidik-pendidik yang banyak berjasa :-
Terima Kasih buat pensyarah2 yang tak pernah kenal erti penat lelah dalam mencurahkan ilmu.. Prof Madya Ust Syukeri, Dr.Muhiden, Dr.Syed, Ust Hazrul, Ust Zamri, Ustzh Fatimah, Ust Ibrahim, Ustzh Serifah, Ustzh Wan Rohani dan lain-lain..kalian adalah yang terbaik..kalianlah sumber inspirasiku dalam menuntut ilmu.

Sof kepimpinan mujahid dan mujahidah MPP & JTK 08/09 :-


Antum dan antunna memang insan-insan yang hebat. Terima kasih atas komitmen yang baik selama melaksanakan amanah kepimpinan. Teruskan melangkah, jangan pernah gentar kerana ALLAH bersama kita. Simpanlah segala pengalaman yang kita lalui itu sebagai pedoman dan panduan dalam mencatur langkah dimedan perjuangan yang bakal kita tempuh dibumi KL nanti. Allahu Ghayatuna, Ar-Rasul Qudwatuna, Al-Quran Dusturuna, Al-Jihadu Sabiluna, Al-Mautu Fi Sabilillah Asma Amanina..

Sahabat-sahabat brainstormer:-
Ust Safwan, Ust Syahid, Ust Naufal, Ust Hawari, Ust Rusydan, Ust Amirudin, Ukht Zalekho, Ukht Masturah, Ukht Hasimah, Ukht Husbah dan Ukht Farhah.. Nahnu Hawariyun. Pasakkan suatu keyakinan untuk masa depan Islam..teruskan menjadi pemikir Islam..gempur tanpa gentar!!

Adik-adik soff kepimpinan MPP JTK 09/10 :-
Adik-adikku..kalianlah permata berharga yang kami tinggalkan untuk meneruskan agenda dakwah dan tarbiyah di bumi Nilam. Coraklah zaman antum/antunna sendiri.. Binalah Biah Ilmu yang kalian idam-idamkan. Segala kelompangan yang kalian lihat , tampunglah. Kita semua manusia biasa, tak pernah lari daripada melakukan kesilapan. Buat yang terbaik, nilaian utama adalah nilaian ALLAH S.W.T..

Adikku sayang, Siti Faridah bt Ahmad (Timbalan YDP MPP 09/10) :-
Adikku Faridah, aku sentiasa mendoakan dirimu dari jauh. Aku pernah berada ditempatmu.. memegang taklifan tertinggi yang pastinya banyak menguji kesabaran dan ketabahan. Bersedia untuk menelan segala kepahitan. Anggaplah setiap ujian yang datang itu sebagai tanda kasih sayangNYA..jaga hak ALLAH..ALLAH akan jaga hak kita..hanya kita yang pernah berada ditempat ini akan merasai pahit dan manisnya melalui jalan ini..walau dicaci dihina, sambutlah dengan iman.

Adik-adik usrahku :-
Najiha, Siti Khairani, Hasyimah, Saadah, Nadia, Fatimah, Aminah, Arina, Latifah dan Illy,..yang jiwanya sangat tulus..aku bangga dengan semangat antunna dalam mencari ilmu..antunna adalah insan-insan yang sangat mencintai ilmu..setiap kali usrah, pasti banyak persoalan yang kalian akan ajukan..teruskan usaha antunna untuk menimba ilmu..kalianlah penawar dakwahku..tempatku mencurah dakwah dan tarbiyah..

Juga buat adik-adik usrah Borneo.. Nina, Ziela, Ches, Acha, antunna memang bagus, lebih-lebih lagi bila pertandingan debat antara kumpulan usrah borneo malam tu,walaupun tak menang(“,).. maafkan aku kerana tak selalu bersama kalian..selamat tinggal..

Banyak sebenarnya yang ingin aku coretkan..tetapi aku tak mampu…sebak didada telampau mencengkam.. tak mampu aku teruskan coretan ini..biarlah ku simpan segala kenangan indah itu dihati yang kini mulai merasa teramat rindu pada Nilam Puri.
Terima kasih Ya ALLAH..kerana membenarkan aku merasai indahnya berada di bumi Nilam Puri..akan ku himpun segala kenangan pahit manis untuk mengubat kerinduanku pada bumi Nilam..

Tika kaki ini melangkah keluar..teramat sebak terasa didada..airmata yang mengalir seakan tak dapat ku tahan..Ya ALLAH..kuatkan aku menghadapi perpisahan ini..jadikan aku insan yang redha dengan perpisahan ini.. aku tatap puas-puas setiap inci bangunan yang tidak mampu bersuara itu..aku amat sayangkan Lembah Tarbawi ini. bumi Nilam tetap akan berdiri disitu, melihat satu persatu insan yang hadir dan pergi..dan aku, pernah menjadi insan yang hadir dan kini menjadi insan yang meninggalkanmu..

~Terima kasih Lembah Tarbawi, Nilam Puri..
~Terima kasih ya ALLAH..

:: jundatullah::
26_mei_o9

0 comments:

WELCOME TO THIS SITE!