Saat ini, aku amat rindu pada Bumi Nilam Puri..aku teramat rindu pada sahabat-sahabat yang setiap saat ada didepan mataku suatu tika dahulu..aku rindu gelak tawa kalian..usikan dan gurauan yang sering menghiburkan hatiku..aku rindu kata-kata tasyji’ dan tazkirah yang sering bermain di bibir kalian saban waktu..

Ya Allah..pedihnya..menanggung rindu pada mereka yang tiada disisi lagi..fatrah cuti ini betul-betul menguji rinduku pada kalian.. apatah lagi bila aku terdengar lagu kenangan kita bersama.. “Maafkan Teman” dendangan Far East. Aku terkenang saat kita semua menangis bila mendengar lagu ini sewaktu liqa’ muslimat di musolla Aisyah suatu ketika dahulu.. apatah lagi bila aku membuka laptop melihat gambar-gambar kenangan mengimbau memori terindah kita sewaktu di Nilam Puri….emm.. ni baru sehari dua kita berpisah, tu pun kita akan jumpa balik kat UMKL, macam mane la agaknya..bila kita dah grade nanti..kita semua akan berpisah membawa haluan masing-masing serta membawa misi Islam untuk kesejahteraan ummat..

Sahabat-sahabat yang ku sayangi ..

Umi Za dan Mas yang selalu menemani..bangun tidur hinggalah nak tidur…muka dua orang nilah yang selalu ada depan mata, Kak Syima yg suka makan pedas , Kak Husbah yang selalu migrain dan suka mengusik, Teh(farhah) yg suka bercerita, Adawiyah yang kdg2 kalut(“,) dan sentiasa bersamaku, Erny yang sempoi, Munirah yg cool , Farhana yg sangat suka ambil berat & prihatin, Asma & Lily yang macam kids, Ngah yang rajin cari duit, Azlina yang ceria bersama Ruqayyah dan Maryam yang setia, Fannas & Jannah yang kreatif, Kak Dila yang garang, Kak Normah dan Kak Awanis yang selalu balik rumah tiap kali hujung minggu, Wani dan Kak Fadilah yang baik, Dib & Im yang tak pernah berpisah, Kak Hasmidar yang ceria, Kak Nija yang pernah sembunyi-sembunyi membasuh pakaianku satu baldi waktu dia melihat aku tertidur kepenatan, Kak Taah yang sukakan bunga rose, Kak Dila yang pandai multimedia , Husna yang sentiasa dibibirnya ucapan ‘InsyaAllah’, juga Latipah yang pendiam, dan Kak Dayang yang boleh kugelarkan dia ‘Laptop bergerak’(“,)....serta sahabat2 yang lain yang tidak ku sebut di sini..”

Hakikatnya kalian semua adalah insan-insan yang hebat, yang ruh dan jasadnya penuh dengan semarak perjuangan..yang kental hatinya.. yang berikrar untuk hidup dan mati semata kerana ALLAH..

Kalianlah yang menjadi warna-warni dalam lembaran kehidupanku..

Nanti, kita akan terpisah ikut jurusan masing-masing..kalau dulu kat APIUM dan AMK..berbisik pun dengar..nanti, pandai2lah jaga diri, jaga hubungan kita dengan Allah kerana Allah sahajalah penguat kita..dan, jangan lupa doa kerana doa yang mengikat hati-hati kita..

Sahabat-sahabatku..nama kalian tidak pernah luput dari dalam doaku.. walau kini kalian tiada didepan mata, kalian tetap bertakhta dihati ini..dan aku tidak pernah lupa mendoakan kejayaan dan kebahagiaan kalian.. aku yakin kasih sayang yang kita sulamkan pada ikatan ukhuwwah kerana Allah ini akan mampu memberatkan timbangan mizan kita di akhirat nanti.. kerana kita bertemu dan berpisah adalah semata kerana ALLAH..dan jalan perjuangan ini menjadi saksi utuh terjalinnya ikatan ukhuwwah antara kita..

Sunnah kehidupan, setiap pertemuan pasti ada perpisahan… jangan mengharapkan sebuah pertemuan andai tidak mahu menghadapi sebuah perpisahan. Jangan salahkan sebuah perpisahan kerana ianya adalah ujian dari Allah untuk menguji seutuh mana ukhuwwah yang diikrar atas nama-NYA..

Wahai angin, sampaikan salam rinduku pada teman-temanku..katakan pada mereka bahawa mereka terlalu istimewa dalam hidupku..

Juga tak lupa pada sahabat soff mujahid-mujahid, yang bersama di jalan perjuangan ini..kalianlah mujahid-mujahid harapan ummah..

Ya ALLAH..terima kasih kerana mengurniakan aku nikmat persahabatan ini..

Lagu ini untuk kalian yang amat ku sayangi :-

~Maafkan Teman~

Hembusan bayu yang bertiup ..

bersama deruan ombak yang memukul pantai,

hatiku sayu…

bila mengenangkan perpisahan yang tiada diundang..

bertahun kita melangkah bersama,

seia cita- cita buat bekalan kesana..

harapan ayahbonda..

janji pada agama..

kita kan terus mara..

walaupun badai yang datang melanda..

kita hanya mampu berusaha..

hanya ALLAH menentukannya..

segalanya adalah miliknya..

dalam berusaha..kita diuji

kekang dan tohmah..kita dicaci..

diturutkan rasa hati..

ingin dilepaskan beban ini..

mujur ada teman pembantu..

sokonganmu buat inspirasi..

berpeganglah pada janji kita yang dibina..

semoga bersama.. kita kan dirahmati.. oh teman

*Antara salah satu golongan daripada tujuh golongan yang akan mendapat naungan Arasy ALLAH di hari yang tiada Naungan melainkan Naungan-NYA adalah “ dua orang saudara yang saling kasih mengasihi kerana ALLAH, mereka bertemu kerana ALLAH dan mereka berpisah kerana ALLAH”

Bisikan Rindu :- Jundatullah

0 comments:

WELCOME TO THIS SITE!