Setiap organisasi mahupun persatuan punyai strategi dan perancangan, apatah lagi bagi penggerak kepada gerak kerja Islam yang mana memfokuskan kepada agenda dakwah tarbiah. Daripada mula sampai akhirnya..kita semestinya sudah membayangkan bagaimana caturan pergerakan kita..bagaimana akan terlaksananya segala gerak kerja kan?? Bilamana sudah mula bergerak, ada diantara strategi dan perancangan kita berjaya..dan ada jugak yang kurang berjaya.. tetapi tak semua kurang berjaya..

Kita berjalan dan terus berjalan..kita bergerak dan terus bergerak..kita melaksana dan terus melaksana..dan tanpa kita sedari sebenarnya kita sudah berada hampir-hampir di penghujung..segala strategi dan perancangan hampir semua telah dilaksanakan, hanya tinggal beberapa kerat je lagi.. AKAN TETAPI,,, datanglah masalah yang bagi kita amat besar, datanglah masalah yang hampir membuatkan kita buntu untuk meneruskan agenda dalam gerak kerja kita..sehinggakan ada segelintir jiwa-jiwa yang tersasar dan hilang fokus utama oleh kerana sibuk memikirkan masalah yang timbul. Di sini kita silap besar, bilamana kita hilang fokus utama, bilamana kita tersasar daripada objektif gerakan yang ingin kita capai..

Sahabat-sahabat..satu analogi yang cukup mudah, kita berjalan dan bermusafir untuk ke sebuah desa yang akan mengadakan perlawanan jaguh kampung yang terbaik yang dapat memanjat pokok-pokok kelapa yang kesemuanya teramat tinggi, kampung tu agak jauh dan kita memerlukan masa 2 hari untuk sampai ke kampung tu..dan kalau sampai, kita akan sampai pada hari pertandingan..kita persiap siagakan segala bekalan sepanjang perjalanan, jalan mana yang kita nak guna,jalan mana paling pantas, jalan mana yang perlu kita redahi, kita dah maklum tentang semua tu..kita pun mula berjalan,,,dalam perjalanan kita tu, kita terpaksa melalui padang yang mana penuh dengan pohon semalu dan kemuncup..kaki kita sakit, dan kemuncup begitu banyak melekat pada pakaian kita, amat menyerabutkan….

->Andai kata kita berhenti untuk mencabut semua kemuncup dan membuang semua duri semalu tu sehinggakan kita selesa..kita pasti ketinggalan untuk menyertai pertandingan jaguh kampung terbaik tu sebab kita sibuk nak membuang kemuncup. Dan kita bukan sahaja ketinggalan, bahkan menghampakan harapan semua orang kampung yang berharap pada kita..

->Andai kata kita terus berjalan dengan mengenepikan pohon semalu dan kemuncup yang hanya Cuma ada di sekitar kawasan padang itu..kita akan dapat meneruskan perjalanan ke kampung dan boleh menyertai pertandingan jaguh kampung terbaik memanjat pokok kelapa yang tinggi. Kita bukan sahaja dapat menyertai pertandingan, malahan kalau kita menang..kita dapat menggembitakan hati semua orang kampung kan??

Kesimpulannya, hakikat jalan dakwah..tak pernah sunyi dari cabaran..apa yang ingin ana utarakan disini..kita sebagai rijaluddakwah mahupun daie dan juga golongan yang mentarbiyah, kita sememangnya sudah punyai matlamat dan fokus, kita punyai strategi..adalah lumrah bilamana datangnya cabaran yang menjadi batu penghalang..kita sudah hampir sampai pada matlamat akhir, akan tetapi.. datangnya cabaran menghinggap yang membuatkan fokus kita sedikit berganjak dan lari sedikit daripada perancangan sebenar dan banyak gerak kerja tertangguh dan terbantut..

Jadi.. bagi ana, kita pandanglah cabaran ataupun masalah itu sebagai kemuncup dan pohon semalu,,,jangan terlalu sibuk memikirkan macammana nak cabut kemuncup sehinggakan kita terlupa perancangan dan gerak kerja yang perlu kita selesaikan.. berfikir dan bertindak secara bijak dan matang..anggap setiap masalah dan cabaran itu sebagai satu peluang untuk kita jadi manusia yang lebih baik..


Yakin dengan pertolongan ALLAH..kerana apa yang kita pikul ni bukan Bid’ah, apa yang kita bawa ni bukan benda salah, tetapi apa yang kita bawa ni adalah amanah ALLAH..apa yang kita gerakkan adalah Dakwah dan Tarbiyah, apa yang kita bawa adalah ISLAM..

***Buat diriku dan sahabat-sahabat penggerak kepada agenda dakwah dan tarbiyah ummat….ingatlah kita mulia kerana ISLAM..

:: aku HambaMU,aku Pejuang AgamaMU ::


0 comments:

WELCOME TO THIS SITE!